Jumaat, 18 Disember 2015

first health disease (part 1)



Assalamualaikum .
Lama betul tak bukak blog nie.
Dah jadi syurga lelabah dah.
Semalam,rabu, 10 Disember 2015 aku berkunjung ke klinik fatah dan Abdullah sbab aku rasa macam ada something kat mata bila aku kelip2. Masa mula2 aku kena,aku rasa macam ada benda panjang2 tengah gerak2 kat mata aku. Malam tu,mata aku rasa sengal2 kalau bergerak. Lalu aku report kat umi aku tentang mata aku. Lalu umi aku cakap “esok kita pegi klinik.”. hari aku pegi klinik tue,aku dah tak rasa sakit. Tapi aku still Nampak benda tue. Setibanya di klinik,aku menceritakan masalah aku kpd doctor. Doctor check punya check.. doctor cakap mata aku xder apa2. Semua okey. Orang cakap,alang2 pegi klinik …biar check semua skaligus. Lalu aku pun cerita tentang aku susah nk nafas sjak kebelakangan nie. Aku balik dengan hati tenang sbab doctor dah cakap macam tue. Doctor tu Cuma berikan ubat mata titik yg biasa n ubat angin.

Selang beberapa hari selepas itu,mata aku still lagi Nampak bintik2 tu. Kali nie aku rasa macam sedang tengok cermin yang kotor. Aku pun report lagi kat parents aku. Baba aku cepat2 call kawan dia. Suruh aku cakap sendiri dengan dia. Kawan baba aku cakap,ni bukan masalah kat bahagian mata luar(* lupa nk ckap,time aq pegi klinik hr tue,doctor check bhg luar jer) . . . kawan baba aku nasihatkan supaya aku jumpa pakar. Aku Tanya kat mana. Dia cakap dekat dekat KBMC. Umi aku cakap kat situ mahal sikit sebab kitaorang bukan panel.dulu,nenek aku penah pegi siti,sekali datang hamper RM200 dia bedal. Gilaa kau!!! Aku pun cakap kat umi aku tggu aku habiskan ubat titik nie dulu. Aku tak risau sangat lah sebab mata aku dah tak sakit. Sbenarnya aku tak nak bebankan umi aku. Takkan lah sebab aku nak habiskan beratus ringgit semta-mata nak check mata.
Tiba hari yg dinantikan,aku bersetuju utk pegi klinik Fattah buat sekali lagi. Nak suruh dia check skali lagi. Nak dijadikan cerita,hari tu jugak lah klinik tue buat berkhatan. Lama jugak aku tunggu,nak dekat sejam. Akhirnya aku terpaksa akur dengan permintaan umi aku supaya pegi ke Klinik Pakar Mata Rosli.
Dekat klinik pakar mata rosli,mula2 ada seorang nurse bawak aku suruh aku baca huruf yang kit abaca time nak buat spek tu. Aku rasa aku dah hafak huruf kat situ. Hahaha.
Rezeki aku hari tue,hanya aku n umi aku jer patient time tue. Aku terus pegi jumpa doctor. Doctor tue check aku guna mesin tue. Canggih la jugak. Pastu dia Tanya aku nie kaler apa sambil tunjuk botok kaler merah. Dah sah2 la tu warna merah xkan nak Tanya lagi,??? Time tue aku nak tergelak.

Okay.. tiba masa utk penerangan..doktor tu cakap,urat mata aku ada bengkak sikit, tapi,tak thu kenapa boleh bengkak. Doctor tu Tanya pulak aku,.. nak tengok ke tak gambar mata aku.. tapi dia cakap kena bayar. Aku Tanya berapa. Nurse tu cakap RM180 . 180????!!!! Gila kau !!! baik takyahhh . doctor tu sarankan agar aku refer hospital besar. Dia tulis surat refer.
  --- bersambung ---

Tiada ulasan:

Catat Ulasan