Jumaat, 18 Disember 2015

Ablasi Retina (health disease part 4)

Aku balik dengan keadaan tertanya-tanya.. lumrah sorang anak muda.. mesti curious nak tahu.. setelah research yang aku buat .. aku jumpa satu penyakit nie. Symptom dia 80% aku alami. Risau jugak aku sbab penyakit nie boleh membawa kepada buta kekal. Tapi aku harap2 aku bukan penyakit nie . tolong doakan aku. Ni aku nak share sikit tentang penyakit tue. ingi  aku ingatkan !!! aku belum disahkan mengidapi apa apa jenis penyakit

Apa itu ablasi Retina?
Retina merupakan lapisan nipis tisu di dalam mata yang menerima dan mengubah cahaya yang masuk pada lensa menjadi isyarat yang dihantar ke otak. Ablasi retina merupakan keadaan yang serius di mana retina pindah dari kedudukan asalnya. Ketika hal ini terjadi, retina tidak lagi menerima oksigen dengan jumlah yang sepatutnya untuk membuat ia boleh berfungsi.

Penting bagi pesakit ablasi retina untuk mendapatkan rawatan yang tepat untuk mencegahnya bertambah buruk.Jika keadaan ini dibiarkan, keadaan ini boleh menyebabkan kehilangan penglihatan menyeluruh pada mata yang diserang.

Pada kebanyakan kes, ablasi retina mulanya adalah mengoyak retina. Tanda dan gejala mengoyak retina cukup jelas, yang menjadi sebab mengapa terdapat cukup masa bagi doktor pakar mata untuk memberikan rawatan sebelum keadaan bertambah buruk menjadi ablasi retina sepenuhnya.
Penyebab ablasi Retina
Ablasi retina bermula dari koyakan atau lubang kecil yang disebut mengoyak retina. Cecair di dalam vitreous / cecair air mata mengalir melalui robekan tersebut dan terkumpul di bawah retina. Pada akhirnya, cecair tersebut menjauhkan retina daripada pembuluh darah yang membekalkan oksigen ke retina.

Mengoyak retina boleh disebabkan oleh luka, diabetes lanjut, atau keradangan pada mata. Penting untuk diingat bahawa gangguan radang mata juga boleh menyebabkan pembentukan cecair tanpa menimbulkan robekan retina.Hal ini juga akan menyebabkan ablasi retina.

Proses penuaan normal juga boleh menyebabkan koyakan retina. Selaras seseorang bertambah tua, cecair vitreous mulai menyusut menyebabkan keadaan umum yang disebut posterior vitreous detachment (PVD), yang juga disebut keruntuhan vitreous.

Ketika vitreous menyusut, vitreous mulai terlepas dari retina sehingga menyebabkan koyakan. Cecair vitreous kemudian akan mengalir ke koyakan tersebut dan akhirnya menyebabkan ablasi retina.
Ablasi retina boleh terjadi pada siapa saja dari segala usia, namun lebih kerap berlaku pada orang dengan usia di atas 40 tahun. Orang yang menderita rabun jauh yang teruk, yang sebelum ini menjalani pembedahan mata, atau telah mengalami ablasi retina pada satu matanya menjadi lebih terdedah terhadap keadaan tersebut. Luka parah atau trauma pada mata, gangguan mata, dan riwayat keluarga atas ablasi retina juga meningkatkan risiko keadaan ini.

Gejala Utama ablasi Retina

Menyedari tanda ablasi retina merupakan kunci untuk mencegah keadaan ini bertambah buruk. Untungnya, tidaklah sukar untuk mengenal pasti simptom. Yang paling umum adalah kilatan cahaya pada mata yang diserang, kemunculan floater (bintik-bintik kecil yang menjejaskan penglihatan), atau penglihatan mulai kabur pada kawasan yang diserang.
Ketika tanda dan gejala ini muncul, penting untuk anda berunding dengan doktor mata anda untuk segera mendapatkan rawatan. Jika keadaan bertambah buruk, anda kemungkinan besar akan kehilangan penglihatan pada mata yang diserang.

Sumber : https://www.docdoc.com/id/id/info/procedure/retina-terpisah





Tiada ulasan:

Catat Ulasan