Ahad, 27 Disember 2015

Coroditis??? Saccoit??? Athritis???

Well . . Sambungan kpd  entry aku sebelum nie.
Mula2 aku msuk bilik doctor nie . Akak doctor,bukan doctor yg lepas. Polite sangat,doctor dulu pun polite jugak. Kat situ dah kena soal siasat dah.
"Sebab adik datang dulu kenapa ya?? Mata kelabu ?? "
"Ooh . . Adik masih nampak elok lagi??"
"Dah brapa lama jadi macam ni?"
"Doktor eng ada kasi ubat tak ?"
Macam2 lagi la dia tanya aku. Kali nie communication antara aku ngn doctor okay sikit. Sbab doctor ni orang kelantan gak. Kalau sebelum nie .. bukannya aku tak faham apa yg doctor tu ckap .. cuma aku tak thu cara nk ckap je. Lpas sesi soal jwab n pemeriksaan selesai .. mcam biasa .. aku dititik ubat bg membsarkn ank mata . Pedih woiii !
Tak lama lpas tu doctor tu cakap aku kena jumpa doktor Ng jugak . Then bila aku jumpa dia ,dia cakap semua result blood test n urine test aku normal . And keadaan mata aku still sama .sekali lagi aku trpaksa mengadap mesin2 tu n kena mengadap ramai doktor. Finally, aku tk thu dr mana dtang keberanian utk aku hilangkan rasa curiosity aq tntg retinal ablation yg aq penah baca, and doctor tu ckap ..
"Retinal ablatio  ??? Mana ada penyakit tu dik. Yang ada kornea ablasio n kita pggil dia choroditis."
Ohh .. baru ku tahu. Lega akhirnya sbab dpt gak aq lontrkn prsoalan tg trbuku di hati.
Lastly doctor tu sruh aku tggu sbab ada sorang doctor nk check aku. U know what ?? Setiap kali doctor mai check aku .. apa yg aku prasan,diorang selalu sebut CORODITIS ... ATHRITIS ... SACCOIT .. TB . .
Dan sampai ke kmuncak .  Doctor yg aku tggu2 dh smpai . Dia check punya check .. n dia discuss dgn segala doktor yg ada dlam bilik tu . And finally baru aku dapat explanati on. Ni ayat yg aku faham n aku pemudhkan .
"Macam nie adik... mata belakang adik ada bengkak. Dan ada byak faktor yg menyebabknnya bengkak. Tp kami suspect either TB mata or saccoit . Tp commonly TB mata. Sekarang nie kami tak boleh bagi treatment apa2 lagi sbab ada lagi result darah yg belum sampai . Sbab kalau kami proceed treatment.. nanti kami risau akn jadi smkin teruk. Buat masa sekarang .. kami nk confirmkan semua result blood test dulu . . Baru kita akn proceed dgn treatment. Maybe dlm 2 mggu lg adik kena datang balik "
Kena datang balik ?? Ni yg tak gemar nie??? Sebab hr sekolah .. sayang nk tggal plajaran. Tapi apakan daya .  Kesihatan adalah segala-galanya.
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شئ في الءرض ولا في السماء .  وهو سميع العليم 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan